Khamis, 10 Mac 2011

Arini mengisi masa cuti dengan memasak

Hai kawan ! Sangat bosan cuti nih kalo tak buat ape ape buang masa. Tak tahu nak cakap camne lagik tapi pertama kali aku nak citer kat korang yang cuti nih aku abiskan masa dengan memasak. Aku ni pon pandai masak jugak weh. Aku tanak la bagi korang terkejot berok an tengok betapa hebatnya aku kat dapor. Sebot jela aper yang korang nak makan? Kari ikan. sambal udang, ayam masak gulai cili api, tak pon kepala lembu masak tiga rasa? Tengok tangan la. Lembut jek tanda kiter nih rajin kat dapor. So aku tanak berlagak kat sini tapi nak tunjuk skill aku sikit sikit dulu macammana cara nak buatkan ayam goreng yang selalu kiter goreng tuh. Boring kan macam takde penyeri jek. Nak jadik bertambah sedap ? Meh Chef Ekin nak ajar orang bujang masak.

Bahan - bahannya :

Ayam yang darh dipotong
Sedikit kunyit
Secubit garam
Sebiji bawang besar
2 atau 3 tangkai cili kering



Mula mula panaskan kuali dengan minyak. Gaulkan ayam tadi dengan kunyit n garam sket. Kalo nak ayam tuh lagik sodap kan mak aku cakap bubuh serbuk kari sket. Darh gaul punya gaul punya gaul pastuh aper lagik goreng ler dalam kuali tuh. Darh goreng sampai masak then letak la dalam pinggan.

Preview



Pastuh seterusnya potong bawang panjang panjang dan cili kiring mengikut citarasa masing masing. Panaskan kuali dan letakkan minyak sedikit jek. Goreng cili kering n bawang besar sampai cukup masak.

Preview



Dah masak toskan minyak n letak kat atas ayam yang darh digoreng. Lagi banyak bawang korang letak lagik sedap la. Tapi makan banyak banyak ketiak hangit.

Preview

TARAAA ! dah siap menu kita arini. Nampak tak colourful sket ayam nih. K chow pegi makan dulu. Selamat mencuba ~

2 ulasan:

amny.. berkata...

sedaapppnyeee....

buatkan bley tuk amni???

hehehehh

ekin razali berkata...

hahaha meh meh ekin goreng tok sepuloh orang makan. Amik la kalo xmaluuu ~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...